من سنتين اتخبطت خبطة قوية فى الخصية

سؤال

من سنتين اتخبطت خبطة قوية فى الخصية اليمنى طبعا الم شديد جدا عملت كمدات تلج وبعد ساعات اخنغى الالم ولكن تكونت كدمة فوق الخصية (مصدر الاصابة) ولكنها ليست ف الخصية نفسها قولت مع الوقت هتروح زى اى كدمة لكن بعد سنتين لسه موجودة زى ما هى الموضوع ده عاملى قلق جامد وبحس ع فترات بألم بسيط فى اسفل البطن او كيس الصفن
ومؤخرا بقيت بفكر فى مستقبلى وخطوبة امتى وكده وفكرت ف الكدمة دى وهل هى ممكن تكون مشكلة وانا مش واخد بالى فحسيت ان الوجع بقى اكتر مش عارف دا يبقى مشكلة فعلا ولا دا وجع نفسى (psychic pain) زى ما قرأت
المشكلة مداها ايه واستشير متخصص فى امراض ايه لو هروح لطبيب لان المشكلة دى مقلقة جداا وخصوصا ان وانا ف الحمام اليوم بعد التبول لاحظت خروج سائل لزج بكمية صغيرة هل دا طبيعى ولا له علاقة بالمشكلة مع العلم انه لم يكن ف بالى اى افكار جنسية او استثارة ؟؟

إجابة ( 1 )

  1. السلام عليكم اخي الكريم 🙂

    نود التوضيح اخي الكريم ان تقييم هذه الحاله امر يحتاج للفحص العيادي المباشر بواسطه طبيب امراض ذكوره لاجراء فحص شامل للخصيه وفحص هذه الكدمه وتحديد طبيعتها …..

    كذلك لاجراء سونار ودوبلر للخصيه للاطمئنان لعدم وجود مشكله عضويه في الخصيه وكذلك تحديد هل هذه الكدمه هي تجمع دموي متجلط مثلا ام ماذا …….

    الالم الذي تشعر به احيانا الاغلب ان بسبب احتقان بسيط بالخصيه والاغلب ان ليس له علاقه بالكدمه الموجوده لديك ويمكنك اجراء كمادات مياء بارد لعى الخصيه لتخفيف الالم بالاضافه الى ممارسه رياضه المشي يوميا لمده نصف ساعه لتحسين الدوره الدمويه بالاضافه الى تجنب ممارسه الاستمناء لانه ستزيد الالم ………..

    السائل الذي لاحظته اليوم بعد التبول هي ما يعرف بسائل الودي و هو افرازات قد تحدث في نهاية التبول و لا ترتبط بوجود استثارة جنسية . و في حال ملاحظتها بشكل متكرر يفضل مراجعة طبيب مسالك لعمل تحليل بول للتأكد من طبيعة هذا الافراز و ما اذا كان طبيعي أن صديدي .

    تمنياتنا بالشفاء العاجل 🙂

‫أضف إجابة