أعانى من صغر حجم الخصيتين ,

سؤال

إستشارة صغيرة أنا بعد ما ألعب كورة و أدخل الحمام عشان آخد دوش آلاحظ صغر حجم الخصيتين و كيس الصفن إنكمش و إنقبض و بعد فترة بترجع لطبيعتها , هل ده طبيعي ولا لأ ؟ أنا باقعد في مايه دافيه عشان أقلل من البواسير بلاقي القضيب أثناء التبول بيبقي البول لازج مع إني مالمستش القضيب , هل ده طبيعي ولا لأ و هل يبطل الصيام و الصلاه ؟

إجابات ( 3 )

  1. مرحبا أخي الفاضل ,

    بالنسبة للاستفسار الاول نود منك التوضيح ما هي درجة حرارة الماء المستخدم ؟؟؟

    هل تعني بالبول اللزج نزول منى مع البول ؟؟؟؟

    في انتظار توضيحك .

    تحياتي .

  2. بالنسبة للإستفسار الأول , درجة حرارة الماية ما بتكونش محدده لأني بعمل خليط بين الماء الدافئ و البارد, و الخصيتين بلاقيهم صغيرين بعد اللعب الكورة مباشرة قبل الإستحمام , و بعد الإستحمام بفترة بترجع لطبيعتهم , الإستفسار التاني بلاقي لزوجة يعني لو مسكت نقطة من البول اللزج بين صوباعين بلاقي زي خيوط رفيعه , غالبا مني بس ما لمستش القضيب
    إستفسار أخير لو انا في وضعية زي وضعية السجود بلاقي الخصيتين جنب بعض و لكن الشمال أصغر حاجة بسيطة من اليمين ,لكن و انا واقف الخصية الشمال تقريبا كانها بتبقي تحت الخصية اليمين هل ده عادي ولا لأ , و الحمد لله ما فيش وجع في الخصية
    أرجو الرد علي كافة الإستفسارات و شكرا 🙂

  3. مرحبا أخي الفاضل ,

    بالنسبة لانكماش الخصيتين , فقد تؤثر درجة الحرارة على حجم الخصيتين فعندما تتغير درجة حرارة الجسم المحيطة بالخصية قد يتغير حجمها .

    بالنسبة للزوجة البول فقد يكون هناك التهاب في البول ادي لظهور اللزوجة , لذا يفضل اجراء تحليل بول اولا , فليس شرطا ان تكون اللزوجة منى .

    بالنسبة لحجم الخصيتين , فهناك اختلاف طبيعي بين حجم الخصيتين قد يصل ل 10 % لدى بعض الأشخاص .

    مع تمنياتنا بدوام الصحة والعافية .

‫أضف إجابة