انا بعمل تمارينات في البيت يوم ويوم او

سؤال

انا بعمل تمارينات في البيت يوم ويوم او يومين ورا بعض واريح يوم وهكذا.. بقالي اكثر من شهر ونص مشربتش اي مياه غازية زي البيبسي والسفن اب وغيره اعتزلت اي شراء من برا اصلا .. مكنتش بجري نهائي ولا اي حاجة .. نزلت في يوم جريت حوالي 40 دقيقة طبعا كنت كل 5 دقايق ولا حاجة بمشي دقيقة او كده .. كنت لابس 3 كبقات كلهم بقوا ميه من العرض .. جريت ما يعادل 4.5 كيلو .. انا جريت كده من 3 ايام ،، بس بطني بحس بانتفاخ احيانا واحيانا بحسها عادية وقليل اوي لو عملت براز بخلاف الاول .. الوقتي بقيت باكل عادي زي ما بحب عشان بعمل تمارينات وبجري كتير .. بس انا حاسس ان من ساعة ما جريت وانا جسمي متغير سواء في العمليات الحيوية اللي الجسم بيعملها زي التبرز .. او غيره .. طبعا من عند ركبتي لرجلي بدا يحصل الم فيها ” تنشيط العضلات ” وكده بس عادي الم مش صعب الوقتي عاوز اعرف اجري كام مرة في الاسبوع واعمل كام مرة تمارينات في الاسبوع ،، التمارينات اللي بعملها : ضغط ، بطن ، الفخذ ، الظهر ، الرجل .. دول التمارينات اللي بعملها وطولي 168 او 169 ووزني تقريبي 63 .. مش عاوز اتخن عاوز اثبت ع كده او اخس .. ياريت نصايح مع العلم قارئ اي مقالات هنا عن التمارينات وكده ،، فياريت نصايح خبرة من حضراتكوا مش مجرد مقالات .. واسف علي الاطالة ^_^

إجابات ( 7 )

  1. كنت بس 3 كبقات كلهم بقوا ميه مع العرض ==== > اقصد كنت لابس 3 طبقات من الهدوم واصبحوا مبلولين جميعا من شدة العرق ..

    انا لسالي 4 شهور ويبقا عندي 16 سنة ان شاء الله ..

  2. السلام عليكم اخي الكريم 🙂

    بامكانك ممارسه رياضه الجري 3 ايام في الاسبوع ولكن يجب اجراء احماء في البدايه قبل الجري ووذلك قبل ممارسه الجري لذا فاننا ننصحك بممارسه رياضة المشي يوميا لمده نصف ساعه لتكون كالاحماء لجسمك استعدادا لجريك لهذه المسافات الطويله كي لا تشعر بالالم ويستفيد جسمك من هذه الرياضه بشكل جيد ……..

    اما بخصوص باقي التمارين فيمكنك اجراء كل تمرين يوم بعد يوم وذلك للحصول على اقصى استفادة من هذه التمارين التي تقوم بها ……….

    تمنياتنا بجسم مثالي 🙂

  3. شكرا لردك .. انا الوقتي بتكلم ع المشكلة التبرز ؟ ،، انا كنت يوميا بتبرز مرة واحدة ع الاغلب .. الوقتي كل يومين مرة ومبنزلش حاجة الا قليل اوي مع العلم اني باكل كتير ؟ ،، بحس ان بطني مليانة وتقيلة وعاوز افضيها بس مش عارف .. ايه العمل ؟

  4. مخدتش بالي من السلام ،، وعليك السلام ورحمة الله وبركاته .. 🙂

  5. اخي الكريم بخصوص مشكلة التبرز اليك النصائح الاتيه كي لا تصاب بالامساك :

    1- تناول نظام غذائي متوازن وغني بالكثير من الألياف , وهناك مصادر جيدة للألياف مثل الفواكة والخضروات والبقول والخبز والحبوب الكاملة لأن الألياف مع الماء تساعد القولون على إمرار البراز.

    2- شرب من 1,5 إلى 2 لتر من الماء والسوائل الأخرى في اليوم (ما لم تكن السوائل ممنوعة لحالة طبية أخرى ) وعليك أن تعلم أن السوائل التي تحتوي على الكافيين ، مثل القهوة والمشروبات الغازية لها تأثيراً بالغاً في تجفيف الجسم من السوائل وربما تحتاج إلى تجنبها حتى تعود أمعاءك إلى وضعها الطبيعي وكذلك قد يحتاج بعض الأشخاص إلى تجنب الحليب ومنتجات الألبان لأنها قد تسبب لهم الإمساك.

    3- ممارسة الرياضة بانتظام.

    ماذا يجب عليك أن تفعل إذا كنت تعاني من الإمساك:

    1- أشرب من 2-4 أكواب إضافية من الماء يوميا
    2- جرب تناول السوائل الدافئة خاصة في الصباح.
    3- أضف الفواكه والخضروات إلى طعامك اليومي.
    4- تناول الخوخ أو نخالة الحبوب.

    5- إذا لزم الأمر, استخدام الملينات الخفيفة جداً (مثل Peri-Colace أو حليب أكسيد المغنيسيوم ) ولا تستخدم الملينات لأكثر من أسبوعين دون استشارة الطبيب لأن الإفراط في استخدام الملينات من شأنه أن يؤدي إلى تفاقم الأعراض الخاصة بك.

    تمنياتنا بالصحه والعافيه 🙂

  6. شكرا لك .. انا كنت بشرب قهوة لكن بطلتها واحيانا بشرب شاي .. وبشرب سوائل كتير وباكل فاكهة ومش بشرب اي مياه غازية :/

    وبرده نفس النظام ،، استنا يومين لو محصلش جديد اخد الحبوب دي مرة وخلاص ولا استخدمها ازاي ؟

  7. استمر على هذه النصائح لمدة لا تقل عن اسبوع ولكن التزم بهذه النصائح كلها وليس اجزاء منها فقط بمعني تناول لتر ونصف او 2 لتر ماء وليس كوبين او ثلاثه وهكذا …….

    اعطي جسمك فرصه ليتفاعل مع ما يحدث ويعبر عنه وليس كل امر عارض تعتبره مشكله فلا يوجد اي مشكله من قلة التبرز عدة ايام ثم يعود لمعدلة الطبيعي هذا امر وارد ولا يسبب اي مشكله فقط لا تهتم بالامر بهذا الشكل واترك جسمك يقوم بوظائفه الحيويه حسب حاجته لان القلق والتوتر ابلالغ والتفكير في الامر كلها عوامل تسبب الامساك ………

    تمنياتنا بالصحه والعافيه 🙂

‫أضف إجابة