السلام عليكم و رحمه الله و بركاته ..

سؤال

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته .. انا عندى مشكلتى يا دكتور انا نفسى مش عارف افسرها بس للى اقدر اقوله لحضرتك اللى انا طالب جامعى الدفعه 250 واحد و كلهم اصحابى و عارفنى و حصل بين كل واحد وبينى موقف معين فالمهم ساعات لما بروح الكليه ساعات بكون حابب الهزار واهزر مع اللى اشوفه علطول و ساعات بفضل قاعد هادى ومش بهزر مع حد و اللى يهزر معايا بكتفى بابتسامه يعنى ساعات بحب الكلام و المداعبه و ساعات بكره الكلام و بيبقى تقيل عليا .. ساعات اهزر مع الاستاتذه و ساعات بكون عاوز اهزر ومش برضى بحس اللى دى تقيل … يعنى مش راسى على موود معين دايما متغير .. شخصيتى بتتغير من يوم للتانى ..نبره صوتى نفسها بتتغير من اليوم للتانى .. يا رب يكون الحل على ايدك يا دكتور

إجابة ( 1 )

  1. مرحبا أخي الفاضل ,

    أغلب الظن أن ما تعاني منه هو حالة من حالات الاكتئاب ثنائي القطب نتيجة للتعرض للمواقف المعينة بينك وبين اصدقائك , ولكن لا يمكننا الجزم بذلك بدون الذهاب لطبيب أمراض نفسية لإجراء الفحص السريري , وبعض الفحوصات المعملية .

    عليك أخي الفاضل العمل على نسيان المواقف السابقة وممارسة حياتك بشكل طبيعي , والتعامل مع الآخرين بوسطية , فلا تزيد من التعامل معهم , ولا تكتفي فقط بالابتسامة .

    حاول الاندماج في انشطة واعمال خيرية للتعامل مع أشخاص خارج نطاق دفعتك , وتتأقلم على التعامل مع الآخرين .

    لا تدع المواقف السابقة تقلل من ثقتك بنفسك , ولا تتأثر بكلام الآخرين .

    مع تمنياتنا لك بحياة سعيدة .

‫أضف إجابة