لو سمحت انا بعت إستشارة برقم 16414 و ما

سؤال

لو سمحت انا بعت إستشارة برقم 16414 و ما فيش رد عليها غير إسم الدواء و انا بكتبها تاني بس محتاج رد ضروري السلام عليكم , انا جيت في مرة بلعب كورة لآقيت نفسي بعد أقل من ربع ساعة من اللعب جسمي كله بقي منمل و عندي صداع جامد وباخد نفسي من مناخيري جامد و برضو بحس إني مش قادر أخد نفسي و كأني هقع مع إني باخد نفسي جامد و بعد اللعب ب 3 أيام بقي في إفرازات كتير من مناخيري , روحت لدكتور أنف و أذن و حنجرة قالي عنددك إلتهابات في الغشاء المخاطي . و كان بيجيلي صداع فوق عيني و أن بأنف , و كتبلي علي حقنة مرة واحدة بس و دواين كبسولات و حاجة زي البودرة كده إسمها (Alka-misr) أحطها في ماية و أستنشق من الانف , و بعد ده بأسبوع خفيت الحمد لله بس عندي في مناخيري ناحية مسدودة و ناحية عادية و إفرازات بتنزل من الناحية المسدودة تنزل في أخر سقف الفم . 1 _ هل التعب الجامد ده اللي حسيت بيه في اللعب هو سبب الإلتهاب في الأنف ؟ 2_ إية الحل في إنسداد ناحية من الأنف و الإفرازات من الفم ؟ 3 _ هل البودرة اللي أستنشقها ,احطها في ماء دافي ولا ماء عادي و استنشقها و أخرجها ولا أسيبها فترة في الأنف ؟ 4_إية اللي أقدر أعمله عشان ما اتعبش التعب الجامد ده في اللعب , و هل ألعب دلوقتي عادي ولا في مخاطر ؟ الإستشارة طويلة بس من فضلك إقراها كلها و أجبني علي كل الأسئلة , و شكرا

إجابات ( 3 )

  1. مرحبا أخي الفاضل ,

    لقد تم الرد على استشارتك في الاستشارة الاصلية .

    تحياتي .

  2. أنا كان عندي إلتهاب بسيط في الحلق بعد ظهور مشكلة الانف
    انا روحت للدكتور إعادة كشف و كتبلي علي دواء إسمه Levcet كبسولة بليل مرة واحدة في اليوم ده عشان يقلل حساسية الأنف و و الإفرازات اللي بتنزل من الانف للفم , هل ده كويس ؟ و هل لو لعبت كورة تاني كمان يومين كده هحس بتعب ولا عادي ؟ في دواء Sinlerg ده انا اخدت منه شريطين (20كبسولة) بعد كده قريت في الاعراض الجانبية إنه ممكن يسبب بنسبة عالية السكتة الدماغية أو القلبية لمن هم فوق ال60 عاما و أنا 21 سنة هل في مخاطر عليا منه ولا إية ؟

  3. مرحبا أخي الفاضل ,

    يفضل الالتزام على الدواء الموصوف من قبل الطبيب المعالج , للقضاء على الاعراض الموجودة لحساسية الأنف .

    الاعراض الجانبية لا تصيب جميع الاشخاص بل هناك نسبة فقط تكون المعرضة للاصابة , لذا لا يفضل تناول الأدوية دون استشارة الطبيب المعالج .

    لا يفضل لعب كرة القدم حتى تختفي الاعراض تماما .

    مع تمنياتنا بالشفاء العاجل .

‫أضف إجابة