انا عندي 26 سنة وعندي تكيسات علي

سؤال

انا عندي 26 سنة وعندي تكيسات علي المبايض منذ خمس سنوات واخذت علاج وهو عبارة عن حبوب منع الحمل لمدة ستة اشهر ثم اتوقف شهرين وارجعه اخذ علاج مرة تاني واستمرة اكثر من سنتين عاي النظام ده مع دكتور بس كل مرة كنت يغير الماركة واجرب نوع تاني واخر دوره كنت عندي يوم 8/8واخذت حقنتين سيدولوت متخرن يوم 22/10 وكنت عاملة اختبار حمل وكان سالب وبعد الحقن بي 15يوم نزل عليا دم بني غامق مع افرازات غريبة وكان بينزل كل 48 ساعة وحاصل كدا تلات مرات وبعد كدا نزل دم اسود غامق مع قطعة دم كبير واستمر لمدة تلات ايام وبعد كدا جات دوره عادية بس كان عندي نزيف لمدة تلات ايام ودوره لحتي الان عندي وكدا ليه اكتر من عشر ايام وانا كدا مش حسابه الفترة اللي كان فيها الدم البني او اسود والشهر دا ابتداء في كلوميد من تاني يوم في الدوره

إجابات ( 3 )

  1. مرحباً أختي الفاضلة ،

    نرجو توضيح الاستفسار المطلوب حتى نتمكن من افادتك بمعلومات دقيقة تخص الجانب الذي تودين الاستفسار عنه بخصوص المشكلة .

    مع تمنياتنا بالصحة و العافية .

  2. هو مش المفروض الدورة كانت تجي بعد خمس ايام من الحقنة وبخصوص الدم البني الغامة والدم اسود مع قطعة دم كبير شوية دا عادي ولا لا وايه سببه وبخصوص. استمرار الدورة عشر ايام مع نزيف لمده تلات ايام دا عادي علشان الدورة كان ليه اكتر من شهرين ونص ولالا و كان المفروض اروح للدكتور ولا لا لاني عند متابعة بعد شهرين وحاليا انا مسفر ومش هارجع قبل شهر ونص

  3. مرحباً أختي الكريمة ،

    نشكرك على سعة صدرك و نعتذر عن عدم فهم الشكوى في البداية .

    بالنسبة لتأخر حدوث الدورة و الدم الغامق يمكن اعتباره مسألة مقبولة في ظل الظرف العام للحالة ، مالم يكن مرتبط بأعراض أخرى مثل ارتفاع درجة الحرارة او اي اعراض جسمانية أخرى .

    على جانب أخر فإن ضبط الدورة الشهرية في حالة تكيس المبيض غالباً ما يكون من خلال وصف كورس من ادوية منع الحمل لتنظيم الدورة الشهرية .

    لذا ننصحك بالاستمرار على الخطة العلاجية الموضوعة من قبل الطبيب المتابع ، و نفضل في حال عدم امكانية مقابلة الطبيب نظراً للسفر اجراء اتصال تليفوني لتحديد الدواء الافضل للمرحلة التالية وفقاً لأطلاعه على كافة تفاصيل الحالة .

    تحياتنا .

‫أضف إجابة