السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لو

سؤال

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لو سمحتم يا دكاتره انا طلبت من حضراتكم اسم الشئ اللي انا المفروض استخدمه ع شعري مش كلام ونصائح زي ما انتم كاتبين صحيح النصائح جميله لكن انا بحاجه الي اسم شئ استخدمه يكون ضد القشره و يغذي الشعر وعدم تساقط للشعر دي اللي انا طلبته وبعدين ان الظاهر من كلامك ان الاستشاره دي منقوله متاخده كوبي بيست بدليل هتلاقي كلمه ادعكي فروة راسك مع ان من المفروض انها رساله لمن الواضح انه رجل مش لانثي وللا ايه الشئ التاني ان انت بتقول استخدم شامبو مش يحتوي ع ايه وايه طب انا هعرف انا منين اكيد انت عارف اسماء الحاجات دي علشان كده انا بعت الاستشاره لدكاتره مش لحد تاني انا عايز كلام طبي ودواء مش يحتوي ع كذا وكذا لو سمحتم انا عايز اسم طبي لشئ استخدمه يضم التلاته مع بعض ضد القشره وعدم تساقط للشعر و يغذي الشعر وياريت لو فيه شئ من الطبيعه ويكون افضل بس لو الاتنين ممكن لو سمحت تكتبه سواء شامبو او من الطبيعه اكتب الاتنين والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

إجابات ( 2 )

  1. مرحبا أخي الفاضل ,

    الموقع حاليا لا يوفر قاعدة بيانات بأسماء أدوية , أو مستحضرات طبية .

    زيت الخروع له العديد من الفوائد للشعر ولزياده نموه وكثافته ولا ضرر من استخدامه لتطويل الشعر ولكن بشرط سلامه ونقاء الزيت والتاكد من مصدره .

    يمكن تجربة ماسك لشعرك عن طريق مزج كميات متساوية من العسل وزيت الزيتون فى وعاء صغير واخلطه بشعرك ثم غلف شعرك بالبلاستيك لمدة نصف ساعة ثم اغسلية بالشامبوو والبلسم.

    قم بهذا مرة فى الشهر على الاقل او مرة فى الاسبوع ان امكن .

    من ناحية أخرى فإن شعرك يحتاج الكثير من الدهون الصحية لذلك قم بالاكثار من اكل الافوكادو والسلمون وزيت الزيتون,هذا الطعام غنى بالاحماض المهمة والتى من شأنها ترطيب الشعر بالزيوت الطبيعية, فمهما فعلت لا تخضع نفسك لرجيم قاسى يحرم جسمك من اغذية مهمة يحتاج اليها شعرك .

    مع تمنياتنا بدوام الصحة والعافية .

  2. اما بخصوص وصف دواء لعلاج تساقط الشعر والقشره التي تعاني منها , فننصحك بالذهاب للفحص العيادي لدى طبيب امراض جلديه وذلك لفحص فروة الراس جيدا وتحديد درجة التساقط التي تعاني منها بالاضافه الى نوع شعرك ومن ثم يقوم الطبيب بتحديد الادويه المناسبه لعلاج تساقط الشعر والقشره التي تعاني منها …..

    اما بخصوص طلبك لدواء او منتج طبي معين فنعتذر لك اخي الكريم لانه لا يمكننا وصف دواء معين بدون اجراء فحص عيادي مباشر وذلك حرصا على سلامه زوارنا الافاضل ولتجنب حدوث اي اثار جانبيه على شعرك ….

    تمنياتنا بالصحه والعافيه 🙂

‫أضف إجابة