السلام عليكم حضرتك انا صاحب الاستشارة

سؤال

السلام عليكم حضرتك انا صاحب الاستشارة 15030 و كنت فولت ” السلام عليكم… حضرتك أنا جالي التهاب في مفاصل الركبة بيخليها تورم من فترة لفترة … الدكتور اللي روحتله قالي دي حاجة قريبة من الروماتويد بس مش روماتويد، و بيعملك الأزمات الي بتحصل في ركبتك ديه، و اداني علاج امشي عليه 3 شهور بحيث ان التقدم هيبان من اول الشهر التالت… المهم انا دلوقتي جاتلي سفربة للنمسا 10 ايام في عز التلج… عايز اعرف اروح ولا لأ عشان أنا عارف ان البرد بستفز الروماتيزم، و لو روحت ايه اللي اعمله عشان أتجنب أي أضرار ؟ ”
وحضرتك تكرمت رديت قولتلي عايز تعرف الأدوية اللي الدكتور كتبهالي…
الأدوية هي
methotrexate 2.5 mg , folic acid 5 mg

الميتثوتريكسات 6 اقراص علی مرة واحدة (مرة في الاسبوع)
الفوليك أسيد قرص واحد (مرة في الأسبوع)

.. و شكرا علی تكرمكم بالرد

إجابة ( 1 )

  1. السلام عليكم اخي الكريم 🙂

    نود التوضيح اخي الكريم انه يمكنك السفر ولا مشكله في ذلك ولكن بشرط الالتزام بالعلاج الذي وصفه الطبيب بشكل كامل وحاول قدر الامكان ارتداء ملابس ثقيله تعمل على تدفئتك نظرا لشدة البرودة هناك خصوصا ان البرودة يمكنها ان تزيد لك الالم …….

    ايضا يمكنك اجراء المساج و ارب المياه الساخنه على ركبتيك يوميا وانت هناك لتجنب حدوث اي تورم او الدخول في هذه الازمه لا قدر الله ,,,,,

    حاول ارتداء ملابس تلتصق جيدا بجلدك خصوصا في موضع الركبه كي لا يصل اليك الهواء البارد ويمكنك ان ترتدي فوقها الملابس التي تريدها ,….

    اذا امكن ايضا تواصل مع طبيبك الخاص لان اطلاعه على كافة التفاصيل المرضيه الخاصه به يمكنه من اتخاذ القرار السليم فيما يخص سفرك وقد سصف لك دواء اخر تستعمله اثناء سفرك ……..

    تمنياتنا بالشفاء العاجل 🙂

‫أضف إجابة