ما هو سن بلوغ البنت الرشد والتفكير السليم والعقلية التامة ؟

سؤال

السلام عليكم ، ما هو سن بلوغ البنت الرشد ؟ فأنا عندي 17 سنة و كنت عايزة أعرف متى البنت بتوصل لي مرحلة الرشد فالتفكير يعني بتبقى عاقلة و بتعرف تأخد قرارات صائبة و إية سبب الصداع وقت نزول الدورة ،، بيجليلي صداع نصفي صعب جداً ،، و هل المشاعر العاطفية ناحية شخص فية الصفات اللي أنا بتمنها دي مجرد أوهام في السن بتاعي و إزاي أقدر أتغلب على التفكير دة و أركز في حاجات أفضل ، عشان أنا بكون معجبة بشخص من غير ما أبين للي أمامي أني معجبة بيه و بالتالي أنا بتبادل الشعور دة مع نفسي و بتوصل لمرحلة اليأس لما بكتشف إن اللي قدامي مش فاهمني ،، أنا طبيعة شخصيتي إن محدش بيفهمني غير لما بتكلم ، و ممكن تنصحوني بكتاب بيتكلم عن علم النفس من ناحية الأعمار عشان أفهم عن المرحلة بتاعتي دي أكتر و إزاي أظبط مشاعري والتفكير بتاعي، شكراً 🙂

إجابة ( 1 )

  1. السلام عليكم اختي الكريمه 🙂

    ما تمرين به الان اختي الكريمه هو ما يعرف بفتره المراهقه وفيها تمر الفتاه بالعديد من التغيرات الفسيولوجيه متمثله في البلوغ وتغيرات نفسيه عديده ,,, لذا فان ما تشعرين به هو امر طبيعي ولا داعي للقلق منه .

    الرشد في التفكير هو مرحله نصل لها بالتدريج ومن خبراتنا في الحياه وخبرات من حولنا فهي ليس لها عمر محدد ولكنها نتاج تعاملات الشخص وثقافاته ومدي اطلاعه لذا ننصحك بالقراءه المستمره والتعامل مع الناس لاكتساب خبرات جديده .

    اما بخصوص اعجابك بشخص ما فنود ان نوضح لكي ان هذه هي فتره المراهقه حيث دائما ما تشعر الفتيات برغبتهن في ان يشعروا بالحب ومبادله شخص اخر هذه المشاعر الا اننا نود ان نهمس في اذنك ان هذا ليس الوقت المناسب وانك في هذا العمر عليكي الاهتمام بمستقبلك وبناء شخصيتك من خلال مماره الهوايات المفيده وبعد ذلك حينما تصلين للعمر الجامعي وتنهين فتره المراهقه فانكي ستكوني اقدر على تقييم الامور العاطفيه وستكونين قادره على حساب الامور بالعقل بعض الشئ وعدم الاندفاع .
    حاولي ان تستمتعي بفتره المراهقه فكل مرحله في عمرنا لها ما يميزها ويجعلها امل فترات حياتنا , كوني صداقات عديده وشاركي في مواهب عديده واعمال تطوعيه .

    اخيرا زيدي ثقتك بنفسك واعلمي ان بداخل كل منا جوهره خاصه به هو فقط فلا تقللي من نفسك وابحثي عن الجوانب الايجابيه بداخلك 🙂

    اما بخصوص الام الدوره الشهريه فاليك بعض الطرق لتقليل الالم ومن ثم تقليل الصداع :

    إن الصداع النصفي أثناء الدورة الشهرية ناتج عن نقص معدل الاستروجين في الدم . و المشكلة لا تكمن في نسبة هرمون الاستروجين القليلة بالجسم , و لكن ناتج عن نقص الهرمون من مستوى لآخر .

    – يمكن التحكم في الأمر عن طريق .. حاولي الحفاظ على مستويات ثابتة من الأطعمة الغنية بالاستروجين , مثل الصويا , و الفاصوليا , و الحمص , و بذر الكتان , و العدس .

    – حلول سريعة .. ضعي فوطة ساخنة , أو باردة على مقدمة الرأس للتخلص من الصداع , و الآلام .

    لمزيد من المعلومات نرشح لكي المقال الاتي عن الا الدوره الشهريه :

    حلول سريعة للتخلص من أعراض ما قبل الدورة الشهرية

    اقرأ المحتوى الأصلى على موقع استشارتي
    https://estisharty.com:443/articles/a-1197

    المصدر ©استشارتي

    تمنياتنا بحياه سعيده 🙂

‫أضف إجابة