لدى دائما مشكلة الوسواس الفكري و تتمثل في أني بحمل هم كل حاجة في الدنيا

سؤال

السلام عليكم لدى دائما مشكلة الوسواس الفكري وهذه المشكلة  تتمثل في أني بحمل هم كل حاجة في الدنيا كل حاجه بشيل همها على طول قاعد زعلان و على طول بفكر أفكار سلبية و أقعد أفكر فى موقف وحش حصل مثلا حتى لو حصل من زمان أقعد أفكر فيه كتيرا و أتعب و لو نازل مثلا خروجه مش عاجبني أفضل حامل همها قبلها بأيام  ده غير أني بشك فى كل حاجة لدرجه أني بقيت ساعات مش بثق فى حاجة شايفها بعينها إلا أما أسال حد و أتاكد منه و حاسس أني عندي مرض الوساس القهرى في حاجات كتيرة زي مثلا أني متعود ساعات قبل المذاكرة أقرأ قرأن ف لو فى يوم مقرأتش أحس أن ربنا مش هيوفقني و أنه مش هيبقى يوم كويس و برضو بأعاني من مشكلة نزول بعض قطرات البول بعد التبول  فلازم أغير الملابس الداخلية فى الخمس صلوات و بجد دي حاجه تتعب بجد و ساعات لو شفت مثلا مشهد خارج في فيلم و حدث إنتصاب للعضو أفضل أقول أني لازم أغتسل  بجد تعبت من كده ؟ اعمل ايه ؟

إجابة ( 1 )

  1. مرحباً أخي الكريم ،

    هذا الأمر يرجع بشكل أساسي الى تركك لأوقات فراغ كثيرة في يومك لا تقوم فيها بشئ مفيد او ممتع بالنسبة لك ، مما يجعل عقلك يبدأ في اشغالك بأي امور ماضية لمجرد عدم قدرته على التركيز في شئ اخر يوجه له طاقته .

    لذا فإن حل المشكلة الاساسية يتمثل في أن تشغل وقتك بمزيد من الانشطة الرياضية و الاجتماعية التي تساعدك على المرور بتجارب و خبرات جديدة و تخلصك من شعور الفراغ الذي يسبب لك كل هذه الأعراض .

    و في حال استمرار المشكلة دون تحسن فستحتاج لمراجعة طبيب نفسي من اجل عمل تقييم نفسي شامل لتحديد ما اذا كنت فعلاً مصاب بمرض الوسواس القهري أم لا ، و وضع خطة علاجية ملائمة في حال تأكيد التشخيص .

    و بشكل مبدأي فإننا نستبعد احتمالية اصابتك بالوسواس القهري وفقاً للمعلومات المذكورة ، و أن الامر لا يتعدى فراغ زائد في حياتك لا تجد ما يشغله .

    مع تمنياتنا بحياة سعيدة ان شاء الله .

‫أضف إجابة