انا شهر جالي نزله معويه حده جالي ال

سؤال

السلام عليكم انا من شهر جالي نزله معويه حده و جالي التهابات في المعده و خد دواء ليها لمده ١٥ يوم و مع التحليل اتضح ان في تضخم ٣ سم في الكبد و رمل في المراره و باخد علاج و ماشي زي ما الكتاب بيقول و بعمل كل اللي الدكتور بيقول عليه في الاكل مفيش زيت و سمن و لا املاح و لا اي حاجه فيها كوليسترول خلاص و اكلي كله مسلوق و مشوي سوالي هنا انا كنت فتنس موديل كان وزني 90 و طولي 181 و خسيت بقيت 85 و الشيب مبقيش زي الاول خلاص انا لسه معملتش التحاليل اللي هي بعد شهر علشان اعرف النتيجيه هل لو اخد مكملات غذائيه او كرياتين او كارب او bcaa هتاثر علي حالتي ؟؟؟ اقرأ المحتوى الأصلي على موقع استشارتي: htt

إجابة ( 1 )

  1. مرحبا بك في قسم الإستشارات …….

    في البداية نود التوضيح أخي الفاضل أنه لا يفضل تناول المكملات الغذائية قبل إستقرار حالتك الصحية و تحت إشراف الطبيب المعالج أولا .

    مبدأياً و بشكل عام فإن المقويات الخاصة بالاحماض الامينية التي يتناولها الشباب في الجيم لا يكون لها اضرار جانبية خطرة الا بعض الاثار البسيطة مثل :
    – الانتفاخات و مشاكل المعدة .
    – حساسية بعد الاشخاص للمستحضر و هذا قد يتطور لمشكلة طبية خطرة .

    على جانب أخر فإن أهم المحاذير الواجب اتباعها مع مثل هذه المستحضرات هو :
    – التأكد من أن المنتج أصلي ، حيث يروج بعض ضعاف النفوس منتجات مقلدة بأسعار رخيصة تسبب اضرار صحية .
    – في حال كنت مصاب بأي أمراض في الكلى او الدم او الكبد او اي امراض مزمنة لا تتناول هذه المقويات دون مراجعة الطبيب المتابع للحالة .

    و يبقى التحذير الدائم لمثل هذه الحالات ؛
    أياك و المنشطات الهرمونية التي تحتوي هرمونات لما لها من اثار صحية جسيمة على مختلف اعضاء الجسم , الانواع السابقة تختلف في الاسم التجاري فقط و تتشابه الي حد كبير في مكوناتها .

    تمنياتنا بدوام الصحة و العافية .

‫أضف إجابة